pátek 19. února 2016

Jak si organizovat čas

Minule jsem se zaměřila na tipy ohledně ranních ptáčat. Dnes se posunu dále, a tedy na průběh dne. 
Jak mít věci hotové, neodkládat je a být více produktivní. Opět se zaměřím na to, co pomáhá mně. Sama vím, jak může být prokrastinace silná a z plánovaného dne, kdy  chceme všechno stihnout, se stane den tzv. „líný“. 
Asi to známe všichni, ještě si projedu facebook, kdyby tam náhodou bylo něco zajímavého. A když už jsem v tom, tak i instagram, snapchat,.. hodina sem, hodina tam..
..a jak se tomu všemu snažím předcházet, o tom to dnes celé bude.


1)VSTÁT DŘÍVE
Viz předešlý článek. Protože když vstanete o pár hodin dřív, je až neskutečné, jak dlouhý den může být. A to znamená více času na splnění našich úkolů. 
Někdy ale začíná platit pravidlo: „Čím více času, tím více nestíhám.“.  
Všechno totiž oddalujeme, vždyť máme ještě X času. A tento čas se zkracuje a zkracuje, až z něho moc nezbude a na řadu přijde zběsilé dohánění a zachraňování toho, co se ještě dá :D.


2) TIME MANAGMENT
Zadejte si deadline (čas, dokdy práce musí být hotová). Uvidíte, že to bude mít pozitivní vliv. 
Ještě lepší je, když vám ho zadá někdo jiný (třeba učitel ve škole). To potom nemáte na žádné oddalování  téměř ani pomyšlení.  
Druhý způsob, jak organizovat čas, je rozvrhnout si den podle hodin a v daných hodinách splnit určité zadané věci. 
Dám příklad. Mezi 8-10 hodinou ranní si půjdu zacvičit. Od 10-12 se budu učit do školy. Od 12 do 1 budu obědvat. Od 1 do 3 napíšu článek, od 3 do 5 budu dělat seminárku.. a tak dále. 
Mně osobně tento způsob pomáhá asi nejvíc.

3) MÍT VĚCI NA SVÉM MÍSTĚ
Jakmile něco přestanete používat, vraťte jej zpět tam, kam patří. 
Já osobně mám největší problém s oblečením. Mým zlozvykem je odhodit tričko na křeslo, a nechat ho tam do dalšího „velkého“ úklidu. Inu, jedno tričko by se ještě dalo, ale když se to denně navršuje, to už menší nepořádek udělá. 
Další negativum odkládání věcí je následné nenalezení a zdlouhavé hledání. Třeba odložení knihy v koupelně na sušičce. To se potom to hledání trošičku prodlouží. 
Dalším mým tipem je organizované uspořádání v šuplících. Aneb věci, co používám denně dát napovrch a ty ostatní naspod. A ty co vůbec - VYHODIT. 
Protože, upřímně, vážně potřebujeme všechny ty blbosti, co se nám válejí v tom třetím šuplíku, který je tzv. „na všechno nepotřebné, ale je nám líto vyhodit“ ? :D 
Doufám, že nejsem jediná, kdo takový šuplík má. Takový, co nějaký řád neviděl ani z poza rohu.

4) DIÁŘ, KALENDÁŘ
Všechno si zapisujte. Od narozenin, nákupního seznamu až po testy ve škole. 
Mít to denně na očích je opravdu užitečným impulsem. Tak by se vám nemělo stát, že na něco zapomenete (v případě, že si to nezapomenete zapsat :D). 
Já už bych bez diáře nebyla. Je to super útěcha, když ho v neděli večer otevřu a ujistím se, že na pondělí nic není. V opačném případě to dvakrát útěcha zrovna není :D. 
Upsáním se taky zvyšujete pravděpodobnost, že danou věc splníte. Prostě vás to nějak podvědomě ovlivní, že by jste to asi opravdu udělat měli, když už jste si to i zapsali!

5) VYUŽIJTE VÁŠ TELEFON
Kdo není zrovna příznivcem diářů, může využít svůj mobil. Stačí zapsat do upomínek ty nejdůležitější věci, a váš mobil už udělá své. 
Je to jedno velké plus, protože mobil máte neustále u sebe a on vás sám upozorní. 
Tento způsob využívá plně můj bratr a dá se říct, že svůj účel to plní :D.

6) NAPSAT TO DO LIST
Před spaním, nebo ihned po probuzení si sedněte a sepište všechno, co máte v plánu a musíte splnit. Seznam pište do sloupečku, aby jste si věci mohli pěkně odškrtávat. Tak to dělám já. A věřte, že při každém odškrtnutí je to sakra dobrý pocit! 
Taky vám to dá perfektní přehled a lépe si můžete uspořádat váš čas. 
Stejně tak, jako seznam na daný den, můžete udělat i seznam věcí, co chcete stihnout za týden, měsíc. Například zajít na masáž, koupit dárek, vyčistit ledničku. Může to být opravdu cokoliv.


Pokud jste typ, který moc neholduje organizaci a včasnému plnění věcí, začněte pozvolna. 
Stanovte si malé krůčky, jako třeba vracení věcí na své místo a postupně přidávejte. Na všechno si jde zvyknout, chce to jenom čas na vytvoření daného zvyku. 

A hlavně se zkuste vyhnout prokrastinaci. Stejně je to vtipné, že i odkládání věcí už má své označení. Dřív se tomu říkala jednoduše lenost. Zkuste vypozorovat, co vás nejvíce oddaluje od plnění povinností a pak se jim snažte vyhnout. Samozřejmě ale nikdo nejsme dokonalí a někdy prostě je potřeba nic nedělat a jen bezduše ležet a sledovat televizi. 
Pořád jsme jenom lidé a ne stroje. Ovšem čeho je moc, toho je příliš a tak je důležité si umět říct, kdy už je to dost a je čas něco dělat J.

13 komentářů:

  1. Dřív jsem hodně času trávila na netu a věci odkládala, pak jsem si uvědomila, že jsem pěkně zlenivěla a tak si začala psát seznamy věcí, co musím ten daný den udělat. A taky většinou nezapnu messenger, dokud většinu nesplním :D

    http://myway-tofitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Super rady :) vstávání dřív se mi dělá automaticky :D deadline tedy mám jenom ve škole a časové vyhranění mám jenom pro jídlo :D Jak píšeš s tím oblečením, mě méně zdržuje tedy hromada na gauči než hromádka ve skříni - hold bordelář se pozná :D Diář je moje druhá hlava! Telefon je super nápad, ale já ho vždy někam zahodím :D To Do listy jsou pro mě nejdůležitější při zkouškovém a taky o víkendech. Prostě super nápady!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bez diare a to do listu by to neslo! :D je to zachrana nadevse! :D

      Vymazat
  3. Super článek! Musím říct, že když máš vlastní domácnost, školu, práci, crossfit a ještě chceš stíhat návštěvy rodiny apod., potřebuješ opravdu dobrou organizaci. A máš naprostou pravdu, brzké vstávání, TO DO listy a dobrý time management je důležitý! V tomto článku to máš vše hezky shrnuto a nemůžu jinak než souhlasit na sto procent ;)
    FitBlanka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diky moc! :)
      ..ano, nekdy to je opravdu tezke. Ale vsechno jde ! :D

      Vymazat
  4. Super článek a super tipy! Líbí se mi, jak si změnila téma blogu a píšeš i takové články :) Prokrastinace je fakt na nic :D Diář jsem začala používat on ledna a můžu říct, že s ním je vše lepší :) Mám lepší přehled :) Odstavec o vstávání se mě taky někdy bohužel týká, protože třeba večer jsem unavená, nebo nemám čas a tak ráno vstávám na dohánění úkolů a učení se na testy :D A to s tím třetím šuplíkem znám :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že je spokojenost :).
      Jako bych se viděla, večer jsem unavená, takže ráno to jistí :D. Mám vyzkoušené, že se mi i líp učí. Je to zajímavé :D

      Vymazat
  5. Super tipy. Ja si organizujem čas pravidelne a úplne sa mi tým zmenil život.
    NINAVE

    OdpovědětVymazat
  6. Skvelý článok a super tipy ! Ja si musím často plánovať celý deň, pretože je toho celkom dosť, hlavne keď idem do školy a aby som všetko stihla, musím si spraviť poriadny time management ešte deň predtým :)
    My blog : THE COLORFUL THOUGHTS

    OdpovědětVymazat
  7. Super článok! Mojim najväčším pomocníkom je určite diár, bez neho ani na krok :)

    Na mojom blogu práve prebieha Giveaway s Weledou a budem veľmi rada, ak sa zúčastníš :)
    Hello, my name is Ev

    OdpovědětVymazat
  8. Tak až na ty věci na svém místě splňuji vše, ale že bych měla čas pod kontrolou se mi moc nezdá :-D musím se holt víc snažit.
    Beauty by K.

    OdpovědětVymazat
  9. Páni to jsi neuvěřitelně vzorná, hodinu od hodiny bych si čas uspořádat asi nedokázala. Nejspíš to bude tím, že jsem spíš sova, i když se to pomalu začíná měnit :) Na druhou stranu nějaký ten "to do list" by se mi hodil :)
    Moc hezký článek.
    Sweet Life with Lena

    OdpovědětVymazat