čtvrtek 11. února 2016

How to be a morning person

Ranní ptáče, noční sova. Ať už jste jedno nebo druhé, vždy je těžké podstoupit změnu. 
Pokud patříte mezi sovy, určitě vám je těžce představitelné, jak může někdo vstávat v šestou hodinu ranní, a co víc, začít ihned „pracovat“ na plné obrátky. 
Stejně tak vám asi nepůjde přes uši to, že změna z ptáčat na sovy je stejně tak těžká, jako opačně. 
Pro většinou je absolutně nepředstavitelné spát například do  dvanácti. A i kdyby to třeba představitelné bylo, nemusí to být ihned uskutečnitelné. Prostě se v danou hodinu probudí a tečka.


Povím vám, jak to mám já. V pracovní dny mi budík většinou zvoní ve stejnou hodinu, což zapříčinilo mé buzení pravidelně 5 minut před budíkem. Vůbec neříkám, že mi to vadí. Naopak, je to perfektní pocit vědět, že můžu ještě chvíli jen tak ležet. 
A o víkendech ? To se moc neliší. Řeknu to asi takhle, když spím do 9, tak je to úspěch. 
A ne moc častý. Většinou jen, když jsem večer někde byla. 
Takže jak píšu, ani po nějakých akcích nemám ve zvyku spát do 12. Ono to prostě nejde.
Pak tady je ale ten druhý případ, co by spal pořád (aby jste mě nepochopili špatně, já spánek zbožňuju, o tom žádná), nebo spíše jinak řečeno, má celý stereotyp překopaný a spát chodí pravidelně v pozdních hodinách, ráno do školy/práce vstává vyloženě jako po šoku a tak o volných dnech spí až do oběda. 
A z 24 hodinového dne se tak rázem stane o hodně zkrácený den.



Pokud to tak někomu vyhovuje, proč ne. Každý jsme jiný, každý máme jiné potřeby. Pokud ale nevyhovuje, tento článek je právě pro vás. Pokusím se vám předat mé osobní rady, tipy a zvyky, které já využívám či jsem je postřehla u druhých.

1) SPÁNEK
Základ všeho. Bez spánku nemůže žít žádný živočich na naší planetě. 
Důležitý není jenom počet naspaných hodin, ale i jeho kvalita. 
To, že se doporučuje 7-8 hodin denního spánku je asi všem jasné. Ale kvalita, ta je často opomíjena. Vysoké procento lidí usíná u televize a nebo spí, kdy má čas. Což znamená třeba odpoledne 3 hodinky, večer 4 hodinky. 
Typický příklad je můj taťka. Jako podnikatel toho času moc nemá, a tak je jeho životospráva docela hodně narušená. A tyto zlozvyky (usínat s puštěnou TV) se hodně těžce mění. 
Další položka týkající se spánku je dřívější chození spát
Pokud jste doteď zvyklí usínat kolem půlnoci, začněte pozvolna. Zkuste každý den ubírat 15-30 minut, než se dostanete na vámi chtěný čas.

2) VEČERNÍ RITUÁL
Značná část ho má, ale ani o tom neví. Slovem rituál je myšleno „nachystání se“ ke spánku. Takže to zahrnuje koupel/sprchu, další hygiena, oblečení se do pyžama, u holek různé krémy, odmalování atd. Cílem toho je bezděčný impuls, že už je čas jít na kutě. 
Věřte nebo ne, ale na mě to funguje teda perfektně! :D

3)ZÁMĚR
Než opravdu usnete, zamyslete se nad tím, proč chcete začít vstávat dřív. Nebo dřív jenom zítra, účel je stejný. 
Ať už je to ranní workout, práce, škola, snídaně, nebo celková denní produktivita. To už je jen a jen na vás. 
Jinak řečeno, najděte si motivaci pro dřívější vstávání. Motivace je mocná, jak u vstávání, cvičení, tak u všeho jiného.

4) EXPERIMENTY S BUDÍKEM
Musíte přijít na to, co funguje právě na vás. U mě je to pořádně nechutný a hlasitý budík přímo vedle mě na nočním stolku, který má 3x odložené opakování po 5 minutách
Většinou vstanu hned po prvním zazvonění, ovšem jistota je jistota. 
Pokud vás ale ani toto nedonutí vstát, zkuste si dát mobil (nebo opravdický budík, i když v dnešní době už se používá budík spíše jen tak na okrasu :D) na druhou stranu pokoje. 
Na přeorientování času vstávání vám doporučuji stejný tip, jako u usínání. Budík si nastavte o 5,10,15 minut dříve a postupně přidávejte
Stává se z toho pozvolný přechod, tudíž následky by to mělo mít snad minimální :D.

5) EFEKTIVNÍ PROBRÁNÍ
Dobře, už jsme se dostali z postele. Teď je na řadě obnovit naše živé já. 
Já mám zvyk, ihned poté co vstanu, otevřít okno. Nejenom, že se dozvím, jak je venku :D, ale taky se nadýchám čerstvého vzduchu, který je prostě nenahraditelný. 
Zkusit můžete i lehké protáhnutí, což já většinou ale nedělám. Taky opláchnutí studenou vodou je velmi účinné. 
Co ale dělám, je stlaní postele. Protože jakmile ji ustelu, tak je mi líto se do ní opět zabořit, protože bych ji stlala zbytečně. A to nechceš.  #hlavnechytre 

6) SNÍDANĚ
Nebudu tvrdit, že snídaně je základ dne. Samozřejmě, že pro někoho je. Třeba pro mě. 
Já bych bez ní neodešla z domu, to bych radši přišla někam jinam pozdě :D. 
Ale jak už jsem psala, každý jsme jiný a máme jiné potřeby. Někomu snídat nevyhovuje, nemá chuť k jídlu a začíná jít až později. To je v pořádku. 
Tělo se má poslouchat, důležité je ho nešidit a všechno v průběhu dne dohnat. 
Zpět ale k nám snídaňomaniakům. Ranní jídlo by nás mělo nastartovat a hlavně nám chutnat
Má snídaně se nese v duchu sladkém, tedy ovesné kaše, palačinky, lívance nebo jogurt s ovocem
A samozřejmě na každém z toho musí být ořechové máslíčko. Jinak by to nešlo. 
Na druhou stranu má někdo raději slané snídaně, tedy vajíčka, tousty apod. Záleží na našich chutích.

7) VÁŠ MOMENT
Tohle řadím k té nejvíc podceňované a zároveň hodně důležité části. Najít si čas jenom na sebe. Například si uvařit kafe, sednout si, popíjet, projíždět instagram. Nebo si třeba přečíst pár stran knihy, článek na internetu, zhlédnout video na youtube. 
Čistě se pořádně nadechnout na rušný den, který vás čeká. Chápu, že v pracovní dny na to větší část čas nemá, ale o víkendu ano. 
Tak to zkuste, třeba si to zamilujete stejně tak jako já a největší pohnutkou pro vstávání se stane právě tento VÁŠ moment.

To by byly moje osobní tipy HOW TO BE A MORNING PERSON / JAK SE STÁT RANNÍM PTÁČETEM. Pokud máte jakékoliv jiné, ráda si je přečtu a nechám se inspirovat v komentářích :).


P.S. Jsem si vědoma použití formy slova  víc než je zdrávo, tak prosím o pochopení a braní s rezervou :D. 

8 komentářů:

  1. Jsem ranní ptáče :D budím se nejdéle v půl 8 a to musím jít spát ve 3 ráno. Ráno se nejvíc těším na tu snídani a i ten ranní moment, kdy si už jen tak v klidu dopíjím svůj čajík :)
    without-chocolate.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spát ve 3 ráno ? Tyjo.. to bych asi nedávala :D

      Vymazat
  2. Ja som skôr nočná sova než ranné vtáča :D každopádne, pekný článok! :)

    http://nicolland.blogspot.co.at

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem teda ranní ptáče :D Stejně jako ty, i o víkendech spím maximálně tak do 9 a to taky moc ne. Ale nevadí mi to :) Aspoň je pak den delší :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, to se člověk potom až diví, jak může být den dlouhý :D

      Vymazat
  4. Já mám to s tím budíkem dost chytře (příšerně ) vymyšlené :D mám palandu a spím nahoře :D mobil mám zapojený dole v nabíječce :D takže když začne zvonit, musím se vykopat z postele, slézt z palandy, vypnout ho a doufat že neusnu dole na gauči :D

    OdpovědětVymazat